اتیسم، بهبود و کودک نابغه

هر آنچه که در باره ی اتیسم و بهبود آن می خواهید بدانید

اتیسم، بهبود و کودک نابغه

هر آنچه که در باره ی اتیسم و بهبود آن می خواهید بدانید

اتیسم، بهبود و کودک نابغه

بنام تنها یاری دهنده

این وبلاگ توسط مجله اینترنتی حنانه برای شناخت و راه های بهبود کودکان اتیسم راه اندازی شده و امیدوارم بتوانم قدمی هر چند بسیار کوچک در اطلاع رسانی اتیسم و کودکان اتیسم بردارم.

مطالب ما را از طریق کانال و اینستاگرام مجله اینترنتی حنانه می توانید دنبال کنید.

اینستاگرام hanane.vhd@

مدیر وبلاگ:خانم واحد

کپی برداری با ذکر نام و آدرس وبلاگ بلامانع است.

نویسندگان

در مان آموزشی و رفتاری اتیسم(درمان ABA و IBI)

leila vahed | شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۰۳:۱۲ ب.ظ

 از سال 1980 تا کنون محققان گزارش های گوناگونی را از تاثیر برنامه های مداخلات رفتاری در درمان کودکان دارای اتیسم گزارش کرده اند. این نتایج شامل افزایش سطح رشدی کودک،به دست آوردن نمرات برتر هوشی، رشد رفتارهای اجتماعی و مهارت های ارتباطی و نیز کاهش رفتارهای اوتیستیک بوده است. از جمله درمان ها و روشهای مورد استفاده در این حیطه عبارتند از:
مداخله رفتاری فشرده اولیه: این درمان با نام های مختلف ( EIBI ) ، ( IBI) ، لوواس تراپی  شناخته شده است. مبنا و هسته اساسی همه این برنامه ها مبتنی بر نظریات رفتار گرایی، کاربرد اصول یادگیری، شرطی شدن و استفاده از روش های افزایش، کاهش و حذف رفتارها می باشد.

درمان ABA اتیسم

تحلیل رفتار کاربردی: در این روش که به طور مخفف  ABA خوانده می شود، سعی شده تا از طریق مشاهده مستقیم رفتار کودک، ارزیابی و تحلیل دقیق آن،  رابطه میان محیط و رفتار کودک آشکار و نیز آن دسته از ویژگی های محیطی که می تواند موجب ایجاد رفتار جدید، تقویت و یا کاهش رفتار در کودک گردد، کشف گردد درمانگران سال هاست که با کمک متد علمی ABA به توسعه رفتار اجتماعی کودک اوتیستیک و رفع نارسایی های کلی رفتاری در کودک پرداخته اند.
برای مثال متن زیر نمونه ای از اجرای روش ABAمی باشد.
کودک دارای اتیسم درحال یادگیری رنگ ها می باشد. هدف مربی آن است که کودک در پایان آموزش ،یک توپ آبی رنگ را از میان توپ های دیگر بدون کمک تشخیص دهد. قبل از شروع برنامه، مربی ازکودک در زمینه ی رنگ ارزیابی کاملی به عمل می آورد و درمی یابد که کودک توان تشخیص توپ آبی را از میان سایر توپ ها در زمانی که از او خواسته می شود ندارد. بنابراین مربی تصمیم می گیرد تا دراین زمینه به کودک کمک کند. لازم به ذکر است که مشکل دیگر کودک در زمینه ی گفتاری درک کلامی می باشد بنابراین مربی می فهمد که باید با کودک به صورت واضح وکوتاه صحبت نماید وهمچنین مربی بررسی می کند که او از چه تقویت کننده هایی لذت می برد و سعی دارد آن تقویت کننده ها را بعد از پاسخ صحیح علی ارائه دهد.
مربی: رنگ آبی را به من نشان بده.
مربی دست او را می گیرد و انگشت نشانه ی او را به سمت توپ آبی برده و می گوید بله این رنگ آبی است، خوبه.
مربی روی یک برگه ی ثبت مشاهدات ثبت می کند که کودک به طور مستقل نتوانسته است رنگ آبی را در کوشش اول تعیین کند.
مربی: رنگ آبی را به من نشان بده.
کودک پاسخ نمی دهد و بعد از چند ثانیه مربی دستش را می گیرد.کودک بلافاصله انگشتش را حرکت می دهد و به او کمک می کند تا رنگ آبی راپیدا کند.
بله آن رنگ آبی است آفرین خوبه.
مربی روی برگه ی ثبت مشاهدات یادداشت می کند که او نتوانسته به طور مستقل رنگ آبی را تشخیص دهد.
مربی: رنگ آبی را به من نشان بده.
کودک کمی صبر می کند به محض آنکه مربی می خواهد دستش را بگیرد، او آرام دستش را حرکت می دهد و به سمت توپ آبی اشاره می کند اما هنوز در این مرحله نیاز به ارائه سرنخ وکمک از مربی دارد.
“عالی بود عزیزم .
مربی، در برگه ی ثبت مشاهدات می نویسد که هنوز کودک به طور کامل ومستقل نمی تواند رنگ آبی را به من نشان دهد.
مربی: رنگ آبی را به من نشان بده.
کودک بلافاصله به توپ آبی اشاره می کند.
“بله خوبه آفرین عزیزم”
در پایان مربی تقویت کننده مورد علاقه ی کودک را به او می دهد و روی برگه ی ثبت مشاهدات       می نویسدکه کودک توانست به طور مستقل توپ آبی را تشخیص دهد.
در واقع محرک تمیزی، توپ آبی وتقاضاهای مربی بود. محرک سرنخ، کمک های مربی بود ومحرک های تشویقی،تایید های کلامی مربی بود. وفاصله های میان کوششی، ثبت مشاهدات توسط مربی بود.
درمان پاسخ محوری: یک مداخله برگرفته شده از اصول ABA است که به جای استفاده از رفتارهای افراد، هدف آن حوزه های اساسی از رشد کودک مثل انگیزش مراقبت از خود می باشد.
:TEACCH  این روش اولین روشی بود که در آمریکا برای کودکان اوتیستیک به کار گرفته شد. نام این روش مخفف عبارت ”درمان و آموزش کودکان اوتیستیک و ناتوانی های ارتباطی مرتبط با این بیماری “ می باشد. در این روش اعتقاد بر این است که محیط زندگی کودک باید با او تطبیق داده شود نه اینکه کودک با محیط تطبیق داده شود. در این روش از تکنیک خاصی استفاده نمی شود بلکه برنامه درمانی بر اساس سطح عملکرد کودک پایه ریزی می شود. توانائی های کودک بر اساس معیارهای آموزش های روانی بررسی می شود و تکنیک های درمانی در جهت بهبود ارتباط، مهارتهای اجتماعی و انطباقی طراحی  می شوند. در این روش به جای اینکه به کودک یک مهارت و توانائی خاص آموزش داده شود، سعی بر این است که به کودک مهارت هائی آموزش داده شود تا بتواند محیط اطراف خود و رفتارهای اطرافیان خود را بهتر درک کند. به عنوان مثال، برخی از کودکان دارای اتیسم هنگام احساس درد شروع به فریاد زدن می کنند، در این روش سعی برآن است که به کودک آموزش داده شود تا هنگام احساس درد چگونه با برقراری ارتباط آن را به اطرافیان خود بفهماند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
خرید فایل های قابل دانلود